facebook
 

Zerówka i Szkoła Muzyczna Missio Musica w Warszawie

 

 

S t a t u t

Niepublicznej Szkoły Muzycznej I-go stopnia

Missio Musica w Warszawie

 

Niepubliczna Szkoła Muzyczna I-go stopnia Missio Musica w Warszawie działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2018 r. poz. 1457);

  2. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz.U. z 2020r. poz. 910).

  3. Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 kwietnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 623 Warszawa dnia 23 kwietnia 2024).

  4. Rozporządzenia MENiS z dn. 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 r. poz. 1166 z późniejszymi zmianami).

  5. Zaświadczenia o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych.

  6. Niniejszego Statutu.

 

Rozdział I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

1. Szkoła nosi nazwę: Niepubliczna Szkoła Muzyczna I-go stopnia Missio Musica w Warszawie.

2. Szkoła jest szkołą muzyczną I-go stopnia o sześcioletnim i czteroletnim cyklu kształcenia, realizującą wyłącznie kształcenie artystyczne.

3. Szkoła działa od 1 września 1991 r. roku. Organem prowadzącym szkołę jest Fundacja Edukacja z Wartościami, z siedzibą w Warszawie, ul. Nowoursynowska 154A. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest w imieniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu – Centrum Edukacji Artystycznej.

4. Szkoła jest szkołą niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej.

Uprawnienia publiczne nadano na podstawie Decyzji Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17lipca 1992 r. DEK.I.7755-1/92.

5. Szkoła powołana została w celu kształtowania i rozwoju indywidualnych uzdolnień muzycznych uczniów, wychowując i kształcąc zgodnie z filozofią i chrześcijańskimi normami moralnymi. Szkoła daje podstawy do zawodowego kształcenia muzycznego, przygotowuje do  czynnej działalności artystycznej i zawodowej.

6.  Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla publicznych szkół artystycznych.

7. Szkoła kształci zgodnie z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodzie muzyk określoną w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych. Specjalności w których kształci szkoła to: fortepian, skrzypce, wiolonczela, gitara, flet, klarnet, saksofon, trąbka, perkusja.

 

Rozdział II.

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 2

1. Podstawowym celem Szkoły jest stworzenie odpowiednich warunków dla kształcenia i rozwoju zdolności muzycznych uczniów. W szczególności:

  • umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności przewidzianych dla uczniów szkoły I-go stopnia zgodnie z obowiązującą podstawą programową oraz autorskimi programami nauczania;

  • wyrabianie wrażliwości emocjonalnej i estetycznej kształcąc uczniów jako przyszłych wykonawców i odbiorców sztuki;

  • kształtowanie środowiska sprzyjającego uczeniu się, rozwijanie motywacji uczniów  jako jednej z najważniejszych sił ukierunkowujących ich działania;

  • wspieranie pełnego rozwój intelektualnego i moralno-emocjonalnego uczniów;

  • kształtowanie postaw patriotycznych, umiejętności poszanowania tradycji i norm społecznego współżycia;

  • przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia.

 

2. Szkoła realizuje swoje cele i zadania poprzez:

  • prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych, indywidualnych i zespołowych w zakresie przedmiotów objętych ramowym planem nauczania;

  • tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań uczniów; odpowiedniego doboru  repertuaru i programu nauczania;

  • uwzględnianie indywidualnej sytuacji ucznia, jego predyspozycji i możliwości  psychofizycznych;

  • organizowanie audycji, koncertów, przesłuchań prezentujących osiągnięcia uczniów;

  • uczestniczenie w pozaszkolnych imprezach kulturalnych, przesłuchaniach; konkursach o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym;

  • współpracę z rodzicami bądź opiekunami prawnymi uczniów, w duchu wspomagania wychowawczej roli rodziny.

 

3. W szkole realizowane są programy nauczania zawarte w „Szkolnym zestawie programów”, który obejmuje programy dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.

 

4. Szczegółowe cele i zadania wychowawcze zawarte są w programie profilaktyczno-wychowawczym Szkoły.

5. Cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze szkoły realizowane są w oparciu o światopogląd chrześcijański przy pełnym poszanowaniu wolności uczniów, w atmosferze wzajemnego szacunku i w ścisłej współpracy z Rodzicami.

  

Rozdział III.

ORGANY SZKOŁY

§ 3

Organami Niepublicznej Szkoły Muzycznej I-go st. Missio Musica w Warszawie są:

  • Dyrektor zarządzający szkołą

  • Dyrektor ds. nadzoru pedagogicznego

  • Wicedyrektor szkoły

  • Rada Pedagogiczna.

Dyrektor zarządzający

§ 4

1. Dyrektor Szkoły kieruje bieżącą działalnością oraz odpowiada za całokształt pracy administracyjno-gospodarczej szkoły, a w szczególności :

  • Planuje i organizuje pracę szkoły razem z Dyrektorem ds. nadzoru pedagogicznego, zgodnie z potrzebami uczniów, nauczycieli i innych pracowników oraz obowiązującymi przepisami i zarządzeniami szczegółowymi.

  • Przyjmuje uczniów do szkoły i zapewnia im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.

  • Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć.

  • Reprezentuje szkołę na zewnątrz.

  • Zarządza majątkiem szkoły; prawidłowo dysponuje środkami finansowymi, określonymi w planie finansowym szkoły.

  • Organizuje pracę administracyjno-gospodarczą szkoły.

  • Jako kierownik zakładu pracy jest przełożonym wszystkich pracowników; zatrudnia i zwalnia kadrę dydaktyczno-wychowawczą i personel administracyjno-gospodarczy.

  • Przydziela zakresy obowiązków i odpowiedzialności pracownikom; powołuje na kierownicze stanowiska pracowników szkoły.

  • Ocenia pracę wszystkich pracowników, przyznaje „nagrody dyrektora”, występuje z wnioskami o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia.

  • Na bieżąco informuje i zasięga opinii Zarządu Fundacji „Edukacja z Wartościami” i Rady Pedagogicznej o podejmowanych lub planowanych decyzjach i działaniach.

  • Stwarza właściwą atmosferę pracy, opartą na wzajemnej życzliwości i szacunku.

  • Współpracuje z Zarządem Fundacji „Edukacji z Wartościami”, organizacjami i instytucjami środowiska lokalnego, jak również z instytucjami i organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

  • Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.

2. W szkole jest jedno stanowisko Dyrektora ds. nadzoru pedagogicznego. W razie potrzeby może być utworzone stanowisko wicedyrektora ds. dydaktycznych i kierownika administracyjno- technicznego po uzgodnieniu z Organem prowadzącym szkołę.

3. Jeżeli dyrektor szkoły nie ma odpowiednich uprawnień, aby sprawować nadzór pedagogiczny, wówczas nadzór taki prowadzony jest przez Dyrektora ds. nadzoru pedagogicznego, który posiada wymagane kompetencje, lub wyznaczonego przez Dyrektora nauczyciela, który posiada wymagane kompetencje.

4. Współpracuje z Zarządem Fundacji „Edukacji z Wartościami”, organizacjami i instytucjami środowiska lokalnego, jak również z instytucjami i organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

 

Dyrektor ds. Nadzoru Pedagogicznego

§ 5

1. Razem z Dyrektorem zarządzający decyduje o funkcjonowaniu szkoły. Nie podejmuje samodzielnie decyzji wynikających z funkcji Dyrektora zarządzającego. Zastępuje Dyrektora zarządzającego w czasie jego nieobecności.

2. Sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w szkole, udziela im pomocy w zakresie realizacji ich zadań oraz ułatwia doskonalenie zawodowe – obserwuje zajęcia nauczycieli według wewnętrznych ustaleń z dyrektorem.

3. Kieruje pracą Rady Pedagogicznej jako przewodniczący.

4. Wykonuje zadania zlecone przez dyrektora, dotyczące kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

5. Współdziała z Wicedyrektorem ds. dydaktycznych w przygotowaniu projektów dokumentów programowych i organizacyjnych szkoły.

6. Prowadzi nadzór pedagogiczny w zakresie ustalonym z dyrektorem szkoły.

7. Jest przełożonym wszystkich pracowników szkoły, podczas bieżącego nadzoru nad szkołą i ma prawo do przydzielania zadań i wydawania poleceń.

8. Współdziała i współdecyduje o bieżących sprawach szkoły dotyczących dydaktyki, wychowania i opieki.

9. Ma prawo do używania pieczątki osobowej oraz podpisywania pism urzędowych w zakresie swoich kompetencji.

10. Wraz z dyrektorem zarządzającym planuje i organizuje pracę szkoły, zgodnie z potrzebami dzieci, nauczycieli i innych pracowników oraz obowiązującymi przepisami i zarządzeniami szczegółowymi.

11. Dyrektor ds. nadzoru pedagogicznego współ odpowiada za kontakty z rodzicami.

12. Dyrektor wyznacza terminy egzaminów i przesłuchań oraz powołuje Komisje Egzaminacyjne.

 

 

Wicedyrektor ds. dydaktycznych

§ 6

  1. Zastępuje dyrektora ds. nadzoru pedagogicznego w czasie jego nieobecności. Odpowiada za całokształt pracy dydaktycznej szkoły.

  1. Podczas nieobecności Dyrektora pełni rolę przewodniczącego Rady Pedagogicznej.

  1. Współdziała z Dyrektorem ds. nadzoru pedagogicznego w przygotowaniu projektów dokumentów programowych i organizacyjnych szkoły.

  1. Odpowiada za aktualizowanie dokumentacji szkoły w zgodzie z nowelizacjami Ustaw, zarządzeniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

  1. Wspiera nauczycieli w rozwoju kompetencji zawodowych.

 

RADA PEDAGOGICZNA

§ 7

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły.

2. Radzie Pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje dyrektor szkoły.

3. Rada Pedagogiczna działa według opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły Regulaminu. Zebrania rady są protokołowane.

4. Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym kalendarzem szkolnym.

5. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym  osoby zaproszone przez Dyrektora, w tym również na wniosek nauczycieli.

6. Uchwały Rady Pedagogicznej są wiążące, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw, głos decydujący należy do Dyrektora Szkoły.

7. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

  • podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikowania i promowania uczniów;

  • podejmowanie uchwał w sprawie przyznania indywidualnego toku lub programu nauczania;

  • podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;

  • podejmowanie uchwał w sprawie kar i nagród;

  • podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów;

  • zatwierdzanie planu pracy szkoły ustalonego przez dyrektora;

  • opiniowanie programów nauczania przed dopuszczeniem do użytku szkolnego;

  • opiniowanie programu profilaktyczno - wychowawczego Szkoły ustalanego przez dyrektora;

  • opiniowanie projektu Regulaminu Szkoły ustalanego przez dyrektora;

  • opiniowanie planu pracy Szkoły przedkładanego przez dyrektora;

  • opiniowanie organizacji pracy Szkoły ustalanej przez dyrektora;

  • wnioskowanie za pośrednictwem dyrektora szkoły do organu prowadzącego Szkołę o zmiany w statucie Szkoły.

 

Rozdział IV.

ROZSTRZYGANIE SPORÓW

§ 8

1. Współdziałanie organów szkoły oparte jest na podstawie: obowiązujących przepisów prawnych, regulaminów wewnętrznych oraz demokratycznych zasad współżycia społecznego.

2. Wszelkie sprawy konfliktowe rozpatrywane są przy współudziale zainteresowanych stron.

3. Do rozstrzygania spraw szkolnych zobowiązany jest dyrektor szkoły, organem odwoławczym jest organ prowadzący. Rada Pedagogiczna, na prośbę dyrektora szkoły, wydaje opinię w danej sprawie.

4. Skargi i wnioski składają:

a. uczniowie - w formie ustnej do nauczyciela instrumentu głównego; - w przypadku nie rozstrzygnięcia sprawy, w formie ustnej lub pisemnej za pośrednictwem rodziców lub opiekunów do dyrektora szkoły;

b. rodzice - w formie ustnej do nauczyciela instrumentu głównego; - w przypadku nie rozstrzygnięcia sprawy ustnie lub pisemnie do Dyrektora Szkoły lub pisemnie do organu prowadzącego szkołę.

5. Wszelkie sprawy konfliktowe rozpatrywane są w zależności od potrzeb:

a. w formie rozmowy zainteresowanych stron bez udziału dyrektora;

b. w formie rozmowy zainteresowanych stron z udziałem dyrektora;

c. na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

 

ROZDZIAŁ V.

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW

WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA

UWAGI OGÓLNE

§ 9

        1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

 

a. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;

b. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;

c. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;

d. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce;

e. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;

f. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich     uczniów i rodziców (opiekunów prawnych);
b. Bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach
    obowiązujących w szkole;
c. Ustalanie ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych i warunków ich poprawiania;
d. Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych;
e. Warunki uzyskania promocji i ukończenia szkoły;
f. Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)     informacji o postępach i trudnościach w nauce.

 

INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW

§ 10

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego, w formie ustnej lub pisemnej (do wyboru przez nauczyciela) informują uczniów oraz ich rodziców o:

a. Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych     śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i innych zajęć     edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,

b. Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

c. Warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie     klasyfikacyjnej z obowiązkowych i innych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem oceny     ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego.

 

2. Konieczne jest odnotowanie przez nauczyciela wybranej formy informacji w dzienniku lekcyjnym.

3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Nauczyciel uzasadnia słownie ustaloną ocenę, a sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane do wglądu uczniom i zainteresowanym rodzicom. Nauczyciel na bieżąco informuje ucznia o każdej ocenie odnotowanej w dzienniku. Nauczyciel przechowuje sprawdzone przez siebie prace pisemne uczniów do końca roku szkolnego.

4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom w obecności dyrektora szkoły.

5. Nauczyciele oceniają postępy edukacyjne swych wychowanków z uwzględnieniem ich wysiłku i zaangażowania włożonego w pracę na lekcjach, przygotowywania się do zajęć i systematycznego w nich uczestnictwa, udziału w występach publicznych takich jak: konkursy wewnętrzne, koncerty, przesłuchania, audycje, popisy i inne.

6. Ocena stopnia opanowania umiejętności dokonywana jest w oparciu o opracowane przez sekcję i przedstawione uczniom i ich rodzicom przez nauczycieli szczegółowe wymagania edukacyjne i kryteria oceniania zawarte w Przedmiotowym Systemie Oceniania.

7. Nauczyciel informuje na bieżąco o szczególnych uzdolnieniach, o postępach lub trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia organizując wywiadówki, spotkania indywidualne, popisy klasowe, koncerty.

8. Na miesiąc przed klasyfikacją semestralną i końcoworoczną, rodzice uczniów są informowani drogą mailową a uczniowie ustnie przez nauczycieli na zajęciach, o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych.

9. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię wymienione w § 3. Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 16 maja 2018 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

 

OCENIANIE I PROMOWANIE

§ 11

1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:

a. bieżące – Oceny bieżące uczeń otrzymuje ze wszystkich przedmiotów podczas zajęć lekcyjnych. W klasach 1-3 cyklu sześcioletniego z przedmiotu kształcenia słuchu i podstawy rytmiki, uczeń oceniany jest tylko podczas zajęć lekcyjnych. Nauczyciel nie zadaje domowych prac pisemnych i praktyczno-technicznych. W klasach 4-6 cyklu sześcioletniego i klasach 1-4 cyklu czteroletniego uczniowie oceniani są podczas zajęć lekcyjnych, nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową ale prace te nie są dla ucznia obowiązkowe i nie ustala się z nich oceny. Zasady nieoceniania prac domowych nie stosuje się do zajęć z kształcenia słuchu w klasach 4-6 cyklu sześcioletniego i 1-4 cyklu czteroletniego, przedmiotu głównego, fortepianu dodatkowego, chóru, orkiestry lub zespołu instrumentalnego. b. śródroczne, c. roczne,
d. końcowe.

2. Wszystkie oceny wymienione w p. 1. ustala się w stopniach wg następującej skali:
a. ocena celujący – 6
b. ocena bardzo dobry – 5
c. ocena dobry – 4
d. ocena dostateczny – 3
e. ocena dopuszczający – 2
f. ocena niedostateczny – 1

3. Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego ustala się w stopniach według skali, o której mowa w pkt. 2 na podstawie liczby punktów uzyskanych przez ucznia z egzaminu według następującej skali:

a) Ocena celujący – 25 pkt
b) Ocena bardzo dobry – od 21do 24 pkt
c) Ocena dobry – od 16 do 20 pkt
d) Ocena dostateczny – od 13 do 15 pkt
e) Ocena dopuszczający – 11 i 12 pkt
f) Ocena niedostateczny – od 0 do 10 pkt

4. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostateczny ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zastrzeżeniem punktu 5.

5. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny dopuszczający z następujących zajęć edukacyjnych:
- Kształcenie słuchu,
- Instrument główny,

6. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które umożliwiają otrzymanie promocji zgodnie z punktami 4. i 5.

7. Negatywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które uniemożliwiają otrzymania promocji zgodnie z punktami 4. i 5.

8. Promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego i przynajmniej ocenę dobrą z wszystkich pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.

9. Punkt 8. nie dotyczy uczniów klas I-III o sześcioletnim cyklu kształcenia.

 

KLASYFIKACJA

§ 12

1. Uczeń szkoły podlega klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej.

2. Klasyfikacja śródroczna polega na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych nie później niż do końca stycznia.

3. Klasyfikacja roczna polega na ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć edukacyjnych.

4. Klasyfikację końcową przeprowadza się w klasie programowo najwyższej. Składają się na nią roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalone w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych.

5. Roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć innych niż obowiązkowe nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

6. Nie później niż 20 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych w formie ustnej, pisemnej lub elektronicznej. W przypadku ocen negatywnych niezbędna jest forma pisemna i potwierdzenie odbioru.

7. Nauczyciele zobowiązani są do umożliwienia uczniowi poprawienia proponowanej oceny śródrocznej i rocznej z każdego przedmiotu, z wyjątkiem ocen wystawionych komisyjnie, nie później jednak niż trzy dni przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.

8. Warunki i tryb uzyskania wyższej oceny niż przewidywana przez nauczyciela są określone w Przedmiotowym Systemie Oceniania każdych zajęć edukacyjnych.

9. Laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Centrum Edukacji Artystycznej, mogą otrzymać odpowiednio z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę roczną. W przypadku zajęć edukacyjnych, z których ocena ustalana jest w trybie egzaminu promocyjnego, laureat może być jednocześnie zwolniony z egzaminu promocyjnego.

EGZAMIN PROMOCYJNY

§ 13

1. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia biorąc pod uwagę kryteria zawarte w Przedmiotowym Systemie Oceniania.

2. Uczeń bierze udział w śródrocznych sekcyjnych przesłuchaniach z przedmiotu głównego, które mogą mieć formę koncertu. W uzasadnionych przypadkach kierownik sekcji w porozumieniu z dyrektorem szkoły może zwolnić ucznia z przesłuchania śródrocznego.

3. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.

4. Roczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego z przedmiotu instrument główny w klasach II – V cyklu 6-letniego oraz w klasach II – III cyklu 4-letniego,

5. Przepisu punktu 4. nie stosuje się do uczniów klasy I.

6. Egzamin promocyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

    1. dyrektor albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

    2. nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,

    3. nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
      Powyższy skład komisji dotyczy również komisji do przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych

7. Egzamin promocyjny przeprowadzany jest w formie praktycznej.

8. Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły

9. Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się w stopniach według skali wymienionej w § 4, punkt 3.

10. Przy ocenie z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych, w ciągu całego roku szkolnego, w tym osiągnięcia konkursowe.

11. Ocenę z egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.

12. Każda z osób wchodzących w skład komisji ocenia ucznia przyznając punkty według skali, o której mowa w § 4, punkt 3. Liczbę punktów uzyskaną przez ucznia z egzaminu ustala się jako średnią arytmetyczną punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych punktów w ten sposób, że ułamkowe części punktów wynoszące mniej niż 0,5 punktu pomija się a ułamkowe części punktów wynoszące 0,5 punktu i więcej podwyższa się do pełnych punktów.

13. Obowiązek poinformowania ucznia i jego rodziców o komisyjnie ustalonej ocenie z przedmiotu głównego spoczywa na nauczycielu tego przedmiotu.

14. Oceny z egzaminu promocyjnego są ostateczne z zastrzeżeniem § 12, punkt 1.

15. Odstąpienie od egzaminu promocyjnego oraz niestawienie się na egzamin promocyjny z przyczyn nieusprawiedliwionych jest równoznaczne z wystawieniem uczniowi oceny niedostatecznej z tego egzaminu.

16. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, do końca danego roku szkolnego.

17. W przypadkach losowych lub zdrowotnych rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego. Wniosek w tej sprawie składa uczeń lub jego rodzice w sekretariacie szkoły najpóźniej na dwa dni przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej. Klasyfikacyjną ocenę roczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.

 

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

§ 14

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej.

3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na prośbę jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
klasyfikacyjny. Wniosek o egzamin klasyfikacyjny należy złożyć w sekretariacie szkoły w formie pisemnej do dnia posiedzenia klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.

4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

7. Egzamin klasyfikacyjny z zajęć edukacyjnych ogólnomuzycznych, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Natomiast z instrumentu – przedmiot główny i dodatkowy – w formie praktycznej.

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z punktem 6., może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

9. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna z zastrzeżeniem § 12, punkt 1.

10. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.

11. Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi realizującemu, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki.

12. Egzamin klasyfikacyjny jest przeprowadzany na zasadach określonych w § 6., punkty 4-9.

 

ZWOLNIENIE Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

§ 15


1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji przedmiotu chór na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji przedmiotu chór uniemożliwia ustalenie oceny śródrocznej lub rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

3. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia może go zwolnić z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli uczeń zrealizował te zajęcia w zakresie zgodnym z podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, zwaną dalej podstawą programową. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się ocenę końcową uzyskaną przez ucznia w klasie, w której zakończyła się realizacja danych zajęć edukacyjnych.

4. Dyrektor szkoły na wniosek pełnoletniego ucznia może go zwolnić z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli uczeń zrealizował w uczelni treści kształcenia odpowiadające treściom nauczania danych zajęć edukacyjnych określonym w podstawie programowej. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

5. Zwolnienie ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w punkcie 3. i 4. następuje odpowiednio na podstawie świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa ukończenia szkoły artystycznej, dyplomu ukończenia szkoły artystycznej lub innego dokumentu potwierdzającego odpowiednio zrealizowanie danych zajęć edukacyjnych lub treści kształcenia.

 

WYDŁUŻANIE NAUKI

§ 16

1. Rada pedagogiczna, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia może wyrazić zgodę na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych dla danej klasy w szkolnym planie nauczania w ciągu dwóch kolejnych lat w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.

2. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż do dnia 15 maja roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego dotyczy wniosek. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może przyjąć wniosek w terminie późniejszym. We wniosku powinny znajdować się propozycje przedmiotów realizowanych w poszczególnych latach.

3. Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż do dnia 15 października danego roku szkolnego.

4. Dyrektor szkoły niezwłocznie informuje na piśmie rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat, albo o nie wyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.

5. W przypadku wyrażenia zgody na realizowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat, uczeń nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji tych zajęć.

6. Sposób realizacji zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły po uzyskaniu opinii nauczyciela przedmiotu głównego.

7. Z uwagi na potrzeby szkoły, uczeń w pierwszym roku realizacji zajęć może zostać zobowiązany do uczestniczenia w orkiestrze szkolnej lub zespole kameralnym.

 

INDYWIDUALNY TOK NAUCZANIA

§ 17

1. Uczeń może być objęty indywidualnym tokiem nauczania.

2. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych artystycznych zajęciach edukacyjnych w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych artystycznych zajęć edukacyjnych przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy.

3. Uczeń może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego.

4. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej roku nauki.

5. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki mogą wystąpić:
a) Uczeń, z tym że pełnoletni za zgodą rodziców
b) Rodzice niepełnoletniego ucznia
c) Nauczyciel prowadzący artystyczne zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek –     za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia

6. Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem nauczyciela przedmiotu głównego.

7. Do w/w wniosku nauczyciel prowadzący zajęcia, których dotyczy wniosek dołącza opinię o predyspozycjach i możliwościach i oczekiwaniach ucznia.

8. Opinia powinna zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach. Opinię potwierdza nauczyciel przedmiotu głównego.

9. Dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku zasięga opinii Rady Pedagogicznej.

10. W przypadku pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok.

11. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane artystyczne zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej.

12. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny tok nauki odbywa się w sposób określony w poszczególnych punktach Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania.

EGZAMIN POPRAWKOWY

§ 18


1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Wniosek o zgodę na egzamin poprawkowy składają rodzice lub pełnoletni uczeń do dnia klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.

2. Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia negatywnej oceny z zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego.

3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4. W skład komisji wchodzą:
a. dyrektor albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze –     jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,
c. nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

5. Nauczyciel, o którym mowa w punkcie 4 b., może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole artystycznej następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

7. Egzamin poprawkowy z zajęć edukacyjnych przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej.

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września danego roku szkolnego.

9. Roczna ocena ustalona jest w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna z zastrzeżeniem § 12 p. 7.

10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

 

ZASTRZEŻENIA DO OCENY ROCZNEJ

§ 19

1. Pełnoletni uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły jeżeli uznają, że ocena roczna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia oceny rocznej oceny, nie później jednak niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

3. W przypadku zaistniałym w punkcie 1. dyrektor szkoły niezwłocznie powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala ocenę roczną z danych zajęć edukacyjnych.

4. Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

5. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna z wyjątkiem negatywnej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.

7. Przepisy punktów od 1. do 6. stosuje się odpowiednio w przypadku oceny rocznej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi pięć dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

8. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej lub praktycznej.

9. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później, niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z rodzicami albo z pełnoletnim uczniem.

10. Dyrektor powołuje komisję jak w § 6., punkt 6.

 

POWTARZANIE KLASY

§ 20

1. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej podlega skreśleniu z listy uczniów.

2. Rada Pedagogiczna z własnej inicjatywy albo na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia – biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia ucznia, może wyrazić zgodę na powtarzanie danej klasy.

3. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż na siedem dni przed dniem zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

4. Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż w dniu zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

5. Dyrektor szkoły niezwłocznie informuje na piśmie rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na powtarzanie przez ucznia klasy albo nie wyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.

6. W ciągu cyklu kształcenia w danym stopniu szkoły uczeń może powtarzać daną klasę tylko jeden raz.

 

UKOŃCZENIE SZKOŁY

§ 21


1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne oceny końcowe, o których mowa w § 4.

2. Uczeń szkoły, który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego i co najmniej dobre oceny z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych kończy szkołę z wyróżnieniem.

 

Rozdział VI.

WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 22

1. Okresem przeznaczonym na realizację programu nauczania jest rok szkolny, który dzieli się na dwa semestry, zakończone klasyfikacją.

2. Organizacja nauczania w danym roku szkolnym, odbywa się na podstawie:

a. Arkusza organizacyjnego szkoły opracowanego przez Dyrektora i zaopiniowanego przez radę pedagogiczną;

b. Organizacji Roku Szkolnego uchwalonej przez radę pedagogiczną, zawierającej kalendarz pracy, cele i zadania szkoły na dany rok.

3. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, dni wolnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich ustala dyrektor na podstawie terminów obowiązujących w szkołach państwowych, tworząc plan pracy szkoły (kalendarz) na dany rok szkolny.

4. Kalendarz pracy Szkoły, oprócz informacji, o których mowa w ust.3, zawiera całoroczny plan pracy szkoły w tym daty koncertów i imprez szkolnych oraz ramy czasowe dla organizacji pracy poszczególnych sekcji i nauczycieli.

5. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

6. Dyrektor szkoły do dnia 30 września informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć.

7. Szczegółową organizację nauczania w danym roku szkolnym – arkusz organizacyjny opracowuje Dyrektor po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną:

  • ustala tygodniowy rozkład zajęć dla poszczególnych klas, uwzględniając obowiązujący ramowy plan nauczania oraz wymogi zdrowia i higieny pracy;

  • ustala przydział uczniów do poszczególnych nauczycieli oraz wykaz nauczycieli realizujących poszczególne przedmioty;

  • przekazuje informację zbiorczą zawierającą powyższe dane do jednostki nadzoru pedagogicznego.

8. W tygodniowym rozkładzie zajęć dyrektor ustala obowiązkowe zajęcia edukacyjne oraz ich planowany wymiar w poszczególnych klasach zgodnie z ramowym planem nauczania określonym w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6-go czerwca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1247) w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.

9. Tygodniowy rozkład zajęć dostępny jest na tablicy informacyjnej szkoły.

10. Uczniowie mogą realizować program w oparciu o większą ilość godzin za zgodą dyrektora szkoły na warunkach finansowych określonych przez organ prowadzący.

11. Uczniowie mogą realizować oprócz obowiązkowych zajęć inne zajęcia edukacyjne realizujące ich potrzeby i zainteresowania za zgodą dyrektora szkoły na warunkach finansowych określonych przez organ prowadzący.

12. Za zgodą dyrektora uczeń może realizować niektóre przedmioty w innych latach niż to zaplanowano w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy.

13. Zgody dyrektora o których mowa w § 10 ust. 10, 11 i 12 muszą mieć formę pisemną.

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA

§ 23

1. Szkoła może prowadzić bibliotekę szkolną.

2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz inni pracownicy szkoły.

3. Dyrektor szkoły wyznacza bibliotekarza który odpowiada za:

a. gromadzenie, dobór i opracowanie zbiorów;

b. zabezpieczenie i utrzymanie w należytym porządku księgozbioru i płytoteki, zarówno     w formie tradycyjnej jak i elektronicznej.

c. umożliwienie korzystania ze zbiorów czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę.

4. Zasady szczegółowe funkcjonowania biblioteki określa regulamin.

5. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor Szkoły.

 

PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE O DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY

§ 24

1. Szkoła uwzględnia w planie pracy dydaktyczno-wychowawczej zadania i określa formy służące podtrzymywaniu kultury i tradycji regionalnej.

2. W celu udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w szkole mogą być organizowane (zgodnie z aktualnymi przepisami i sytuacją finansową) zespoły wyrównawcze.

3. Szkoła może przyjmować uczniów wyższych uczelni na praktyki pedagogiczne.

4. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć obowiązkowych i innych niż obowiązkowe realizowanych w szkole, a także poza jej terenem.

5. Nauczyciel jest zobowiązany czuwać nad bezpieczeństwem uczniów w czasie prowadzonych zajęć.

6. Uczniowie biorący udział w wyjściach, czy wyjazdach organizowanych przez szkołę, muszą posiadać pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych.

7. Każdy nauczyciel musi systematycznie kontrolować miejsce, gdzie prowadzi zajęcia. Dostrzeżone zagrożenie powinien usunąć sam albo niezwłocznie zgłosić dyrektorowi szkoły. Szczególnym zagrożeniem są pęknięte i rozbite szyby, odsłonięte przewody elektryczne, uszkodzone sprzęty, narzędzia, urządzenia itp.

 

8. Ważnym czynnikiem jest kontrola obecności uczniów na każdej lekcji oraz natychmiastowe reagowanie na nieobecność. Uczeń może być zwolniony z lekcji jedynie na pisemną prośbę rodziców/opiekunów prawnych.

 

Rozdział VII.

 

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW

 

§ 25

1. Uczeń szkoły muzycznej Missio Musica ma prawo do:

  • właściwie, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej zorganizowanego procesu kształcenia;

  • pełnego wykorzystania na wypoczynek przerw międzylekcyjnych;

  • opieki wychowawczej - tzn. przedstawienia swoich problemów nauczycielom, dyrekcji szkoły oraz uzyskiwania od nich pomocy, odpowiedzi czy interwencji;

  • zapewniania warunków bezpieczeństwa i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej; do ochrony i poszanowania jego godności w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich;

  • życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

  • zrozumienie przyczyn niepowodzeń dydaktyczno-wychowawczych;

  • wyrażania opinii i wątpliwości;

  • korzystania z różnych źródeł wiedzy i informacji o miejscach, w których można je zdobyć;

  • swobód wyrażania myśli i przekonań w szczególności światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza się tym dobra innych osób;

  • wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi;

  • formułowania wniosków dotyczących spraw uczniowskich oraz uzyskiwania informacji o sposobie ich załatwiania;

  • pomocy dodatkowej i indywidualnej oraz korzystania z zajęć wyrównawczych w przypadku trudności w nauce w terminach uzgodnionych z nauczycielem;

  • korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego;

  • korzystania z pomieszczeń, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć dydaktycznych i pozalekcyjnych według ustalonych zasad.

2. Uczeń ma prawo, a zarazem obowiązek zapoznania się z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.

3. Uczeń ma obowiązek:

  • dbać o dobre imię szkoły, godnie zachowywać się w każdej sytuacji na terenie szkoły i poza szkołą;

  • systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, koncertach i audycjach szkolnych;

  • przedkładać nauczycielowi pisemne usprawiedliwienie nieobecności w szkole o ile rodzic/opiekun nie usprawiedliwił nieobecności ucznia ustnie. Usprawiedliwienie powinno być dostarczone nie później niż dwa tygodnie po zakończonej nieobecności ucznia w szkole;

  • wykorzystywać w pełni czas przeznaczony na naukę, rzetelnie pracować nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności;

  • systematycznie przygotowywać się do zajęć szkolnych i uczestniczyć w wybranych zajęciach pozalekcyjnych lub wyrównawczych;

  • przestrzegać zasad kultury współżycia, okazywać właściwe zachowanie oraz szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły oraz kolegom;

  • podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej;

  • przestrzegać zasad współżycia społecznego;

  • przeciwstawiania się brutalności i wulgaryzmowi;

  • szanowania przekonań i poglądów innych osób;

  • naprawiania wyrządzonych szkód;

  • poprawnego zachowania na lekcjach i przerwach;

  • dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów;

  • nie opuszczać szkoły w czasie zajęć lekcyjnych;

  • nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nie używać narkotyków ani innych środków odurzających;

  • dbać o estetyczny i schludny wygląd oraz higienę osobistą;

  • nosić obuwie zmienne;

  • troszczyć się o ład i porządek w szkole oraz stan sprzętu;

  • nie używać w czasie lekcji i innych zajęć szkolnych telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych (np. odtwarzaczy muzyki, aparatów fotograficznych, gier elektronicznych i itp.); w sytuacjach szczególnych uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego w obecności nauczyciela.

 

§ 26

1. Dyrektor szkoły i Rada Pedagogiczna może nagradzać ucznia za:

  • rzetelną naukę, wzorowe i bardzo dobre zachowanie;

  • zaangażowanie, pracę na rzecz społeczności szkolnej;

  • osiągnięcia w przesłuchaniach, konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

2. Uczniowie, którzy uzyskali świadectwo z wyróżnieniem muszą posiadać średnią z ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z instrumentu głównego i oceny dobre z pozostałych przedmiotów obowiązkowych .

3. Wszyscy uczniowie (zgodnie z pkt. 1) mogą być wyróżniani indywidualnie i grupowo (poza systemem ocen):

  • ustnie na forum klasy, całej społeczności szkolnej, ogólnych zebrań rodziców;

  • listem pochwalnym do rodziców;

  • nagrodą książkową;

  • dyplomem uznania;

  • w inny sposób ustalony przez dyrekcję, radę pedagogiczną, organ prowadzący.

 

§ 27

1. Dyrektor Szkoły lub Wicedyrektor Szkoły i Rada Pedagogiczna może ukarać ucznia za nie wywiązanie się z obowiązków ucznia, nieprzestrzeganie zasad kulturalnego współżycia w grupie; zachowania naruszającego dobro innych osób, stwarzanie zagrożenia dla zdrowia i życia własnego lub innych, niszczenie mienia szkolnego i innych :

  • upomnieniem ustnym przez nauczyciela,

  • upomnieniem pisemnym przez nauczyciela,

  • upomnieniem, naganą udzieloną przez dyrektora,

  • naganą na piśmie do rodziców ucznia udzieloną przez dyrektora,

  • zawieszeniem praw do reprezentowania szkoły na zewnątrz przez dyrektora.

2. Wykonanie kary może zostać zawieszone, jeżeli uczeń otrzyma poręczenie Rady Pedagogicznej.

3. Po sześciu miesiącach poprawy zachowania, Rada Pedagogiczna na wniosek wychowawcy anuluje naganę na piśmie; usuwa ją z dokumentacji nauczania.

4. Uczeń ma prawo odwołania się od kary do:

  • nauczyciela instrumentu głównego,

  • Dyrektora zarządzającego, Dyrektora ds. nadzoru pedagogicznego lub wicedyrektora,

  • Rady Pedagogicznej.

 

5.W przypadku naruszenia praw uczniów w szkole obowiązuje następujący tryb składania skarg:

  • Uczeń, jego rodzice lub inna osoba dorosła mają prawo do złożenia skargi w formie pisemnej do Dyrektora szkoły, która składana jest w sekretariacie szkoły, w terminie 5 dni roboczych od powzięcia wiadomości o naruszeniu praw ucznia, jeśli uznają, że te prawa zostały naruszone;

  • złożona skarga musi zawierać opis sytuacji i konkretne zarzuty dotyczące naruszenia praw ucznia;

  • Dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawie złożonej skargi w ciągu 14 dni, łącznie z przekazaniem informacji na piśmie do wnioskodawcy, od dnia wpłynięcia skargi do sekretariatu szkoły;

  • w trakcie postępowania wyjaśniającego Dyrektor szkoły może wykorzystać opinię nauczyciela przedmiotu głównego a także innych nauczycieli pracujących w szkole, innych uczniów szkoły oraz ich rodziców;

  • Dyrektor szkoły przekazuje wnioskodawcy odpowiedź na piśmie w sprawie podjętego rozstrzygnięcia w postępowaniu;

  • decyzja Dyrektora szkoły w sprawie dotyczącej podjętego rozstrzygnięcia w postępowaniu o naruszenie praw ucznia jest ostateczna;

  • w przypadku złożenia skargi, która dotyczy naruszenia praw ucznia przez niepełnoletniego ucznia szkoły, obowiązkiem dyrektora szkoły jest powiadomienie rodziców ucznia o tym fakcie.

 

Rozdział VIII.

SKREŚLENIE UCZNIA Z LISTY UCZNIÓW

§ 28

1. Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje na wniosek Rady Pedagogicznej lub dyrektora szkoły.

2. Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w przypadku:

  • nie wywiązania się rodziców z umowy cywilno-prawnej pomiędzy organem prowadzącym szkołę tj. Fundacją Edukacja z Wartościami a rodzicami;

  • używania, rozprowadzania i nakłaniania do używania środków odurzających i narkotycznych, alkoholu przez ucznia;

  • zachowań niebezpiecznych, ryzykownych i agresywnych ze strony ucznia, zagrażających życiu i bezpieczeństwu innych;

  • wielokrotnego zachowania ucznia zmierzającego do naruszenia czyjejś godności osobistej oraz własności osobistej.

3.  W przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów rodzice i opiekunowie dostają powiadomienie o decyzji Dyrektora na piśmie za potwierdzeniem odbioru w terminie zgodnym z K.P.A.

4. Dyrektor szkoły skreśla ucznia z listy uczniów na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia.

 

Rozdział IX.

PRACOWNICY SZKOŁY, PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 29

1. W szkole są zatrudnieni nauczyciele, pracownicy administracyjni i obsługa.

2. Szczegółowy zakres ich czynności, odpowiedzialności, praw, określają odrębne przepisy, regulamin Pracy i Regulamin Wynagrodzeń oraz imienny zakres obowiązków pracownika.

3. Pracownik ma prawo do:

  • poszanowania godności osobistej i innych dóbr osobistych;

  • zapoznania się przed podjęciem pracy z zakresem swoich obowiązków oraz z uprawnieniami;

  • właściwego i terminowego wypłacania wynagrodzenia oraz wglądu do dokumentacji płacowej na życzenie pracownika;

  • higienicznych i bezpiecznych warunków pracy oraz systematycznych szkoleń w zakresie BHP;

  • obiektywnej i sprawiedliwej oceny przez pracodawcę;

  • urlopów wypoczynkowych wg Regulaminu Pracy.

 

4. Do obowiązków pracownika należy w szczególności:

  • sumienne i staranne wykonywanie pracy;

  • wykonywanie poleceń przełożonego związanych z wykonywaną pracą;

  • przestrzeganie ustalonego czasu pracy, w tym punktualne rozpoczynanie i kończenie pracy;

  • przestrzeganie przepisów bhp i p.poż;

  • dbanie o dobro Szkoły oraz ochrona jego mienia;

  • przestrzeganie tajemnicy służbowej, a w przypadku nauczyciela także tajemnicy posiedzeń rady pedagogicznej;

  • przestrzeganie zasad współżycia społecznego;

  • przestrzeganie postanowień regulaminu pracy;

  • podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności pracy;

  • w przypadku rozwiązania stosunku pracy – rozliczenie się ze zobowiązań wobec Fundacji Edukacja z Wartościami przed ustaniem stosunku pracy.

 

PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA

§ 30

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki.

2. Do obowiązków nauczyciela należy :

  • odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;

  • systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

  • prawidłowa realizacja programów nauczania;

  • dążenie do osiągania jak najlepszych wyników nauczania;

  • kształtowanie w uczniach chrześcijańskiego poglądu na świat i życie;

  • stwarzanie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

  • stosowanie metod i form pracy, wspierających rozwój psychologiczny, fizyczny, duchowy i społeczny uczniów oraz rozwijających ich zdolności i zainteresowania;

  • uwzględnianie w pracy dydaktyczno-wychowawczej indywidualnych możliwości uczniów;

  • udzielanie pomocy uczniom we wszystkich sferach ich rozwoju i działalności, w oparciu o rzetelne rozeznanie ich potrzeb;

  • bezstronne, obiektywne i sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów, zgodnie z regulaminem oceniania i własnym sumieniem;

  • propagowanie zdrowego stylu życia i zachowań prozdrowotnych;

  • doskonalenie umiejętności dydaktycznych i systematycznego podnoszenia wiedzy merytorycznej;

  • dbanie o pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny;

  • potwierdzenie obecności w pracy wpisaniem do dziennika tematu lekcji i podpisem;

  • wykonywanie poleceń nadzoru pedagogicznego;

  • przestrzeganie obowiązujących w szkole regulaminów i procedur.

3. Nauczyciel ma prawo do:

  • podmiotowego traktowania przez przełożonych;

  • szacunku ze strony uczniów i rodziców, ochrony i poszanowania godności osobistej;

  • swobody wyrażania myśli i przekonań, ale nie naruszających dobra innych osób;

  • wyboru metod i form realizacji przyjętych celów;

  • wyboru programu nauczania zaopiniowanego przez Radę Pedagogiczną;

  • weryfikacji oceny pracy ustalonej w czasie hospitacji i samooceny;

  • otrzymywania nagród za osiągnięcia w pracy;

  • uczestniczenia w planowaniu pracy szkoły;

  • swobody podejmowania działań innowacyjnych w każdej sferze działalności szkoły;

  • dalszego kształcenia, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.

 

Rozdział X.

WSPÓŁDZIAŁANIE RODZICÓW ZE SZKOŁĄ

§ 31

1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci.

2. Rodzice mają prawo do:

  • zapoznania się z zadaniami szkoły oraz planem dydaktyczno-wychowawczym szkoły;

  • znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz wymagań programowych dotyczących wiadomości i umiejętności ucznia z poszczególnych przedmiotów nauczania;

  • rzetelnej i systematycznej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i trudności w nauce;

  • uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci;

  • wyrażania i przekazywania osobie prowadzącej szkołę opinii na temat pracy szkoły i rady pedagogicznej.

3. Rodzice mają obowiązek stałej współpracy ze szkołą w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego, który dotyczy ich dziecka.

4. W szczególności rodzice są zobowiązani respektować zalecenia nauczycieli mające na celu poprawę wyników nauczania i zachowania dziecka.

5. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji w formie:

  • spotkania z nauczycielami poszczególnych przedmiotów nauczania;

  • zebrania wszystkich rodziców;

  • warsztatów, koncertów, audycji muzycznych i wykładów organizowanych przez szkołę.

6. Zapisując dziecko do szkoły rodzice zobowiązują się przestrzegać wewnętrznego regulaminu szkolnego dotyczącego opłat czesnego.

7. Rodzice mają obowiązek zapoznać się ze statutem szkoły.

 

Rozdział XI

PRZYJMOWANIE UCZNIÓW DO SZKOŁY

§ 32

1. Do klasy pierwszej sześcioletniego cyklu kształcenia może być przyjęty kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat oraz nie więcej niż 10 lat.

2. Do klasy pierwszej o czteroletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat;

3. Decyzję o przyjęciu do szkoły i cyklu nauczania podejmuje dyrektor.

4. Kandydatów przyjmuje się na podstawie pozytywnej oceny ich uzdolnień i predyspozycji, dokonanej w czasie przesłuchania wstępnego oraz rozmowy kwalifikacyjnej.

5. Przesłuchanie wstępne polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych (słuch muzyczny, poczucie rytmu, pamięć muzyczna), warunków psychofizycznych, predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie. Z wyniku przesłuchania sporządza się pisemną informację dotyczącą kandydata, która stanowi dokumentację procesu rekrutacji.

6. Przesłuchanie wstępne przeprowadza Dyrektor lub wyznaczony przez niego nauczyciel.

7. W indywidualnych przypadkach kandydat może ubiegać się o przyjęcie do klasy wyższej niż pierwsza. Decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza podejmuje Dyrektor na podstawie opinii osoby prowadzącej przesłuchanie co do predyspozycji kandydata oraz poziomu umiejętności, który kwalifikuje kandydata do klasy wyższej.

8. Kandydat, który wcześniej realizował w jakiejś formie kształcenie muzyczne lub był uczniem innej szkoły lub placówki artystycznej może ubiegać się o przyjęcie do klasy wyższej niż pierwsza.

9. O przyjęciu do określonej klasy decyduje poziom umiejętności kandydata w zakresie gry na instrumencie oraz przedmioty wcześniej przez niego realizowane. W przypadku różnic programowych lub niższego poziomu umiejętności z zakresu przedmiotów muzycznych innych niż przedmiot główny, uczeń musi zrealizować podstawę programową z tych przedmiotów w latach pozostałych do zakończenia nauki w danym cyklu kształcenia.

Decyzję w tej sprawie podejmuje Dyrektor po konsultacjach z nauczycielami przedmiotów, którzy prowadzą zajęcia edukacyjne w tych klasach.

10. Daty przesłuchań wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych ustala Dyrektor szkoły.

11. Kandydaci mogą być przyjmowani w okresie całego roku szkolnego.

12. O dacie przyjęcia ucznia do szkoły decyduje Dyrektor poprzez wpisanie ucznia na listę uczniów.

13. Dyrektor może odmówić przyjęcia kandydata do szkoły bez podania przyczyny.

 

Rozdział XII.

SPRAWY FINANSOWE SZKOŁY

§ 33

1. Szkoła jest instytucją samofinansującą się, a jej zasoby materialne pochodzą z:

  • opłat wnoszonych przez rodziców/opiekunów; wysokość i zasady wnoszenia tych opłat określona jest w wewnętrznym regulaminie szkoły dotyczącym opłat czesnego;

  • dotacji z budżetu państwa, zgodnie z art. 41.2. Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych z dnia 29 listopada 2017 r.(Dz.U. Poz. 2203);

  • dotacji współpracujących ze szkołą Kościołów;

  • darowizn i zapisów osób prywatnych i fizycznych;

  • dochodów i darowizn wpływających na konto Fundacji Edukacja z Wartościami;

  • innych źródeł.

2. Wysokość czesnego, opłat za zajęcia nadobowiązkowe oraz wpisowego ustala Organ prowadzący Szkołę, uwzględniając inflację oraz inne ważne przyczyny.

3. Wpisowe jest to bezzwrotna, jednorazowa wpłata rodziców na rzecz szkoły, uiszczana z chwilą przyjęcia dziecka do szkoły.

4. Opłata za zajęcia nadobowiązkowe obowiązuje przez 12 miesięcy w roku szkolnym.

5. Rodzice/Opiekunowie ucznia zobowiązani są do terminowego uiszczania wszystkich należnych szkole opłat; przekroczenie terminu opłat powoduje pobieranie ustawowych odsetek.

6. Osoba prowadząca szkołę zastrzega sobie prawo do zaniechania poboru części bądź całości należnych opłat za szkołę oraz ustawowych odsetek za zwłokę w szczególnie uzasadnionych sytuacjach.

7. W szkole odbywają się również zajęcia umuzykalniające dla przedszkolaków oraz zajęcia dla chętnych dzieci, młodzieży i osób dorosłych, zainteresowanych wyłącznie grą na instrumencie. Są one w całości finansowane z opłat wnoszonych przez uczestników tych zajęć.

 

Rozdział XIII.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 34

1. Niniejszy statut może być nowelizowany oraz zmieniany.

2. Zarząd Fundacji Edukacja z Wartościami ma prawo do zmian Statutu.

 

§ 35

1. Decyzję o likwidacji Szkoły, po uwzględnieniu dobra uczniów, podejmuje osoba prowadząca szkołę, po konsultacjach z Radą Pedagogiczną w trybie przewidzianym w Ustawie o Systemie Oświaty.

 

2. Szkoła może zostać zlikwidowana w przypadku gdy:

  • nie ma wystarczającej liczby chętnych do nauki w szkole;

  • szkoła w rażący sposób nie wypełnia swojej roli dydaktyczno-wychowawczej;

  • z innych, istotnych powodów przedstawionych przez organ prowadzący.

 

§ 36

1. Szkoła używa pieczęci urzędowych o treści:

  • Niepubliczna Szkoła Muzyczna I st. Missio Musica w Warszawie

02-732 Warszawa ul. Podbipięty 2

tel. 606 612 907

NIP 9512382185;

  • Pieczęci okrągłej z godłem Państwa pośrodku z napisem w otoku:

Niepubliczna Szkoła Muzyczna I stopnia Missio Musica w Warszawie.

2. Do dysponowania wszystkimi pieczęciami urzędowymi jest upoważniony dyrektor, wicedyrektor oraz wyznaczeni przez dyrektora pracownicy szkoły .

3. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez Szkołę podaje się nazwę Szkoły.

4. Szkoła może posiadać swoje godło i sztandar.

 

§ 37

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem: 06 maja 2024

Statut zatwierdzam

Organ prowadzący szkołę

Fundacja Edukacja z Wartościami

 

Niepubliczna Szkoła Muzyczna w Warszawie

I stopnia
"Missio Musica"

02-732 Warszawa,
ul. Podbipięty 2 (stacja metro Służew)

 

e-mail: szkola@mm.edu.pl
tel/fax: 22 853 29 81
tel:  606 612 907
tel: 662 191 760